Erfaringsrapport fra begynnerkurs og trening i medisinsk Qi Gong etter Biyenmetoden

 

Kurset innledes med tre kvelder på tre timer og en trinnvis innføring i grunnkurset Jichugong. Deretter følger 9 treningstreff på en time. Først lærte vi stille Qi Gong, som vi utførte sittende. Jichugong utføres stående (ved behov kan man også sitte eller ligge) og består av fire deler: innledende avspenning (ovenfra og ned), 9 ulike øvelser for hele kroppen (nedenfra og opp) etterfulgt av en innsamling av livskraft/energi (qi) og til slutt selvmassasje/klapping av kroppen. Øvelsene er stort sett greie og trenes relativt fort inn, litt avhengig av koordinasjonsevne og balanse. Det gjelder å konsentrere seg om øvelsene og tenke at man styrker de ulike kroppsdelene. Visualisering er vel så viktig som selve utførelsen av øvelsene, særlig hvis du har startproblemer eller vonde kroppsdeler som hindrer deg i utføre bevegelsene. Min største utfordring er å gjøre de langsomt nok.

 

 

Instruktør Ingvill er veldig dyktig, tålmodig og motiverende og gir oss mange kloke ord med på veien. Hun skaper en hyggelig atmosfære og byr på deilig grønn te og litt frukt i pausene. Jeg var heldig å havne i en trivelig treningsgruppe. Å trene sammen med andre kronikere er en verdi i seg selv – uten at sykdom tar for mye fokus. Dessuten er det interessant å høre hvordan de andre opplever Qi Gong-treningen. Noen få har allerede fått mer energi. Utfordringen i hverdagen er for de fleste å få trent ofte nok. For å få full effekt bør man helst trene en halvtime (hele grunnprogrammet) hver dag.

 

Hva har Qi Gong-treningen gitt meg? – Et verktøy jeg kan ta med meg overalt og som hjelper meg å lytte til kroppen og bli mer bevisst hva den trenger. Jeg opplever å få økt sirkulasjon og særlig den avsluttende selvmassasjen gjør at jeg stort sett føler meg opplagt etter trening. Det ser også ut til å ha en sammenheng med Qi Gong-treningen at jeg har flere levende drømmer enn før. I motsetning til for eksempel yoga er det mindre fokus på pust. Treningen starter med tre dype åndedrag, men under selve treningen skal pusten bare gå av seg selv. Det passer meg veldig bra. På sikt håper jeg at Qi Gong kan gi meg mer energi og mindre tretthetsfølelse og smerter i hverdagen. Det gjenstår å se. Men skal jeg tro Ingvill er utsiktene meget bra. En halvtime med trening klarner dessuten opp hodet og har en meditativ virkning. Nå gjør jeg Qi Gong hver morgen før frokost. Jeg ser fram til hver trening med Ingvill og gruppa og gleder meg til å gå videre med trinn 2. Det er lettere å motivere seg selv når jeg får oppfølging og veiledning.

Hvis du vil sette av mer tid til å gå inn i deg selv og ivareta helsen din, er dette absolutt noe å anbefale!

 

For mer informasjon og kursoversikt, se: http://biyun.no/ og http://biyun.se/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.