Hjelp hjernen!

Kognitive symptomer:
• konsentrasjonsproblemer
• hukommelsesproblemer
• problemer med orienteringsevnen
• vanskeligheter med å finne riktig ord
• vanskelig å gjøre flere ting av gangen
• trenger lang tid på problemløsning og planlegging
• tankene går langsomt, f.eks må man lese samme setning flere ganger for å få den med seg, eller man kan ha vanskeligheter med å følge med i en samtale

 

En samling triks
For å håndtere kognitive symptomer må man tilpasse seg sin nye kapasitet og lære å arbeide utfra den. Det er viktig å fokusere på det man kan i stedet for det man ikke kan. Her er en samling triks som kan komme til nytte.

Planlegging
Lag oversikter over
•hva du skal
•hvem du skal møte
•hvor du skal
•spørsmål du må ta opp i et møte, eller hos legen
•hvordan du skal gjennomføre det du ønsker

Skriv ned
Penn og papir, en 7. sans, eller noe tilsvarende i elektronisk form, er viktige verktøy.
Skriv ned alt du har planlagt på en oversiktlig måte, slik at du kan være fokusert og produktiv.
Det kan være lurt å krysse av etterhvert som oppgavene er utført.

Ta den tiden du trenger
Ting tar tid, så planlegg at det tar tid. Hvis du tror en ting tar ca en time, så planlegg at det tar to timer eller mer, avhengig av hvordan formen er den dagen. Hvis det tar lenger tid å gjennomføre ting, må du kutte ned på antall ting å gjøre.

Gi deg selv hint for å huske
Sett opp synlige tegn som minner deg om ting du må huske, uten å henge opp skriftlige beskjeder.
Eksempel: Heng opp en kleshenger på vaskeromsdøra når klesvasken må tas, og ta ned kleshengeren når jobben er gjort. Ingen andre vil legge merke til hintet.

Gjør en ting av gangen
For noen kan det by på problemer å gjøre flere ting på en gang. Da er det nødvendig å kutte ut alle distraksjoner for å beholde konsentrasjonen. Eksempel: Skru av TV når du lager mat, eller radion når du kjører bil.

Omformuler
Folk som i utgangspunktet er velartikulerte og kunnskapsrike kan få problemer med å finne ord.
De må trene seg i å finne andre ord, eller omformulere setningen for å få sagt det de vil.

Kontrollèr symptomene
Finn en måte å sjekke den kognitive tilstanden. Formen går opp og ned, og den kognitive funksjonen kan variere. Enkelte dager fungerer det greit, andre dager kan man gjøre fatale feil fordi man glemmer eller overser viktige ting. Eksempel: En sjakkspiller med kognitiv svikt fortalte at han mistet evnen til å spille sjakk. Han vet at hvis han kan slå kona i sjakk den dagen, er formen OK. Hvis ikke, må han være ekstra påpasselig og ta det med ro.

Legg til rette for å kunne bruke dine ferdigheter
Fokuser på det du kan, og legg til rette for å kunne gjøre det du får til, og unngå det du ikke får til.
Eksempel: En kvinne med kognitiv svikt forteller at hun arbeider frivillig på et internettforum. På den måten kan hun bruke den tiden hun trenger når hun kommuniserer og slipper å fremstå som mindre intelligent. Hun får brukt sine ferdigheter og får være sammen med andre på en måte som er tilpasset hennes symptomer.

Vær snill mot deg selv
Hvis alt dette virker overveldende og du ikke vet hvordan du skal gripe det ann for å tilpasse deg dine kognitive symptomer, så er du ikke alene. Forandringer  i hjernens funksjoner, kan forandre selvbildet ditt. Mange har skyldfølelse fordi de må slutte å jobbe. Det er viktig å huske at du  fremdeles er like verdifull!

Finn din vei
Å leve med lupus er alltid en prosess med vilje til å tilpasse seg. Det gjelder å finne mening innenfor de mulighetene som nå finnes. En tidligere økonomisjef sier det er den vanskeligste prosessen han har gått gjennom. Hans konklusjonen er: «Min intelligens er fremdeles her, men jeg måtte slutte å ønske meg mitt gamle selv tilbake. Du må grave dypt i deg selv og bli i stand til å si ‘Jeg har to armer og to bein, og jeg har fremdeles min hjerne. Jeg må bare tilpasse livet mitt til den nye situasjonen’. Jeg har mye å bidra med på min egen måte.»

Litteratur:
Think again: Lupus now, våren 2010 av Heather Boerner.
Stikkordet er variasjon og mangfold: Intervju med prof. Omdahl av Randi Alsnes,
Revmatikeren 3:10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.